Inloggen of Registreer
::  Startpagina  ::  Downloads  ::  Je Account  ::  Forums  ::
De Federatie
· Info
· Verenigingen
· Het Bestuur

· Nieuwsbrieven

· Wetgeving:
    ·  Soortenbesluit
    ·  Ringmaten Eu. vogels
    ·  Rapport dierenwelzijn
Modules
· Startpagina
· Archief Verhalen
· Beveel ons aan...
· Downloads
· Encyclopedie
· Forums
· Fotoalbum
· Gezocht & Gevonden
· Je Account
· Journaal
· Links
· Nieuws inzenden
· Nuttige Info
· Onderwerpen
· Peilingen
· Privé-berichten
· Recensies
· Top 10
· Wat is valkerij?
· Weerbericht
· Zoeken
Google Search
Google
Weerbericht

Forum

 bestrijding in Halle
 Hoogrek onderhoudsvrij en verrijdbaar
 vragen over kerkuil.
 Jagen Harris tarsel
 Vliegen buiten de bebouwde kom
 Jonge Otis Leucotis of boeboek wijfje gezocht
 Sint-Bavo viering - zondag 2 oktober 2016
 vraag valkeniershandschoen
 Kerkuil vraagjes
 Het wondermiddel ?

valkeniers.be Forums

Nieuwste foto's

IMG_2611_2.jpg



peregrinus000007.jpg



IMG_3068.jpg



img 6343.jpg



IMG_0251.JPG


Ga naar het fotoalbum
Wie is Online
Er zijn op dit moment, 148 gast(en) en 0 geregistreerde gebruiker(s) die online zijn.

U bent een gast. U kunt gratis een account aanvragen door hier te klikken
Bio-Visie Natuureducatieve Projecten
Geplaatst op Vrijdag 28 mei @ 16:45:27 GMT+1 door fantom
RoofvogelsBio-Visie schrijft "Algemene informatie:
Leskisten / natuureducatieve projecten voor het basis- en voortgezet onderwijs en natuurverenigingen.
Waarom “Bio-Visie”? Waarom leskisten/ natuureducatieve projecten?
...



Vanuit een behoefte
Gedurende de jaren dat ik lid was van de Werkgroep Biologisch Centrum te Barneveld besefte ik steeds meer dat er binnen het biologieonderwijs een grote vraag bestaat naar concreet-aanschouwelijk materiaal (naturalia). Tevens werd ik mij ervan bewust, dat door de toenemende werkdruk binnen het onderwijs, de behoefte aan kant-en-klare lespakketten evenredig toenam. Leerkrachten willen graag natuuronderwijs de plaats geven die het toekomt in deze tijd van achteruitgang van de natuur, maar missen nogal eens de tijd en de middelen om dit op een voor hen bevredigende wijze te realiseren.
Ik besloot mijn beroep (leraar SVO) en mijn hobby (prepareren van dode dieren voor educatieve doeleinden) te combineren en te proberen aan de twee bovengenoemde behoeftes te gaan voldoen. In samenwerking met eindexamenstudenten van de Hogeschool Ede (PABO) en tal van vrijwilligers ging ik educatieve projecten maken die thans uitgeleend worden aan scholen voor basis- en middelbaar onderwijs en natuurverenigingen. De Vergunning c.q. Ontheffing van de Vogelwet, Jachtwet en de Natuurbeschermingswet, die het mij toestaat om de onder deze wetten vallende dieren voor handen te hebben, wordt gezien als een ministeriële erkenning van dit educatief werk.

Visie op natuur- en milieueducatie.
Verantwoord biologieonderwijs begint bij het materiaal dat de kinderen binnenbrengen en bij verhalen die zij (in de kring) vertellen met alle vragen die daarbij horen. Aansluiten bij de actuele beleving van kinderen is m.i. van groot belang. Het zich in de wereld oriënterende kind houdt niet op zich te verwonderen en heeft een grote exploratiedrang. De school dient een klimaat te scheppen, waarbinnen ruimte is om op zijn / haar vragen een antwoord te verkrijgen. Het kind dient in de gelegenheid te worden gesteld om zelf te ontdekken, om zelf de hem omringende wereld te verkennen (ontwikkelingsgericht leren). De rol van de leerkracht is een begeleidende.
Een educatief project kan een goed hulpmiddel zijn om die exploratiedrang bij kinderen (maar ook bij volwassenen) te leiden.

Idealisme en Uitleenconstructie
Uitleen vindt plaats vanuit Biblioservice Gelderland te Arnhem, op basis van idealisme en dit project is, omdat de doelgroep niet kapitaalkrachtig is, niet commercieel. Middels een twee maal per week alle Gelderse bibliotheken aandoende lijndienst, kan een aanvragende instantie in Gelderland het gewenste project (mits niet uitgeleend) binnen een halve week ophalen in de bibliotheek van de eigen standplaats. Met instanties buiten Gelderland wordt een afleverplaats overeengekomen in Gelderland, zo dicht mogelijk bij de aanvrager. Door de centrale ligging van Gelderland is dit nooit een onoverkomelijke afstand. Deze formule bevordert het veelvuldig uitlenen.

Onderwerpen
De dieren waarover inmiddels projecten werden gemaakt zijn: spechten, zeehonden, mollen en woelratten, hermelijnen en wezels, meeuwen, uilen, valken, vossen, sperwers en haviken, koekoeken, boom- en steenmarters, lepelaars, vogels rond het huis, eekhoorns, “muis?” (alles waar “muis” achter staat: ware muizen, woelmuizen, spitsmuizen, slaapmuizen en vleermuizen.) En we maakten tevens een project met de titel: “Kijk eens verder dan wat je zo ziet”, met daarin aandacht voor microscopie enz.

Het laatst gerealiseerde “Bio-Visie”-project “Wandelen door Bomen” staat in “Dierenpark Planckendael” te Mechelen (België). Ik heb dit project gedurende 5 maanden , fulltime, op basis van detachering voor deze dierentuin mogen realiseren. Mijn werk bestond uit het prepareren van ca. 100 vogels, zoogdieren enz., het ontwerpen van vitrines en een luchtconditioneringssysteem (om condensvorming, dauwneerslag op de preparaten en schimmelvorming te voorkomen aangezien deze vitrines buiten staan; dit was pionierswerk), het uitbesteden en opvolgen van de fabricage daarvan, het inrichten van de vitrine, overleg met de technische dienst van het park betreffende de installatie en met de educatieve dienst van de dierentuin aangaande het educatief concept van dit project. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van het project “Op stelten”. Het project over Roofvogels en Uilen willen we multifunctioneel maken: bruikbaar als educatief project en als expositie.

Alle zintuigen
Goed biologieonderwijs vindt plaats in de ontdekkende sfeer. Ontdekken geschiedt met alle zintuigen. Een goed educatief project stelt kinderen en leerkrachten in staat en biedt handreikingen om te observeren en indien mogelijk te voelen, te luisteren, te ruiken en te proeven. De geprepareerde dieren worden in “Bio-Visie”- projecten om louter praktische redenen achter glas geëxposeerd. Slechts op deze wijze kan bij zeldzame dieren bescherming tegen levensduur bedreigend(e) “aaiende handen”, insecten en stof worden gegarandeerd. Het is dan ,denk ik, wel wenselijk om de beperkingen van achter glas geëxposeerde dieren te compenseren met speciale “voelbeesten”, zoals ik ze noem. Dia’s, foto’s, videofilms enz. maken eveneens deel uit van onze projecten. De meerwaarde van geprepareerde dieren is m.i. dat het ontdekkende kind in staat wordt gesteld dieren van dichtbij te observeren die het in andere omstandigheden zelden of nooit tegen zal komen.

In de ecologische context
In de projecten die wij maken is het dier in zijn natuurlijke omgeving geplaatst. Dit geldt voor de inrichting, dus letterlijk, en voor het lespakket, waarmee ik bedoel dat wordt uitgegaan van zijn plaats in het ecosysteem. Het dier kan niet anders worden gezien dan in relatie tot zijn leefwereld in al haar facetten. Een goed lespakket biedt mogelijkheden om vanuit die leefwereld meer over de behandelde dieren te weten te komen of andersom.
Tips om in de biotoop van dit dier "veldonderzoek” te verrichten met de kinderen vergroten de mogelijkheden en daarmee de kwaliteit van het project. De geprepareerde dieren vormen slechts een onderdeel van het totaal.

Groepenwerk op verschillende niveaus
Voor de laatste serie projecten zijn 4 a 6 mini vitrines per project gemaakt, waardoor het werken in groepen beter kan worden gerealiseerd dan voorheen. Bij het project, dat het laatst werd ontwikkeld over steltlopers, horen (tot nu toe) 23 minivitrines met geprepareerde steltlopers, waardoor zelfs het in tweetallen of individueel werken in een grotere klas/groep mogelijk wordt.
Bij ieder(e) vitrine / onderdeel zijn lees- en opdrachtenkaarten gemaakt op vier verschillende niveaus. Deze projecten zijn daardoor bruikbaar voor kinderen van vier jaar, maar ook voor volwassenen.


Geachte roofvogelliefhebber,
Voor het project over Roofvogels en Uilen, dat wij thans ontwikkelen, zoeken wij nog dode vogels. Ik hoop natuurlijk voor u dat dit niet het geval is, maar mocht u misschien nog dode vogels in uw vriezer hebben, zou u dan aan ons idealistisch werk willen denken? Misschien weet u elders een dode vogel in de diepvries? Of zou u mijn e-mailadres willen noteren voor het geval dat u in de toekomst een dode vogel hebt? We zouden dat bijzonder waarderen en ik doe in ruil daarvoor graag iets voor u terug.
Hartelijk dank voor het lezen van deze mail,
Hendrik Hoogeveen.


Natuureducatieve Projecten
“Bio-Visie”
Hendrik Hoogeveen
De Steenkamp 94
3781VT Voorthuizen NL
Tel. Privé : (+31) 0342-473925
Tel. Werk : (+31) 0342-414812
Fax : (+31) 0342-424714
E-mail : bio-visie@wanadoo.nl
"
 
Inloggen
Loginnaam

Wachtwoord

Security Code: Security Code
Type Security Code

Nog geen lid? U kunt een account aanvragen. Als geregistreerde gebruiker krijgt u voordelen zoals de Thema-manager, opmerkingsconfiguratie en kunt u opmerkingen plaatsen onder uw eigen naam.
Gerelateerde links
· Meer over Roofvogels
· Nieuws door fantom


Meest gelezen verhaal om Roofvogels:
Grote arend domineerde het luchtruim van Nieuw-Zeeland

Score Artikel
Gemiddelde score: 3
Stemmen: 3


Neem even tijd om dit artikel te beoordelen:

Uitstekend
Zeer Goed
Goed
Gewoon
Slecht

Opties

 Printervriendelijke pagina Printervriendelijke pagina

"Bio-Visie Natuureducatieve Projecten" | Login/Creëer een profiel | 0 opmerkingen
De schrijver is verantwoordelijk voor de inhoud van zijn berichten.

Gasten mogen geen opmerkingen plaatsen, registreer a.u.b.
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner. The comments are property of their posters, all the rest © 2003-2016 by Valkeniers.be


This site is hosted by

Pagina Rendering: 0.13 Seconden