Inloggen of Registreer
::  Startpagina  ::  Downloads  ::  Je Account  ::  Forums  ::
De Federatie
· Info
· Verenigingen
· Het Bestuur

· Nieuwsbrieven

· Wetgeving:
    ·  Soortenbesluit
    ·  Ringmaten Eu. vogels
    ·  Rapport dierenwelzijn
Modules
· Startpagina
· Archief Verhalen
· Beveel ons aan...
· Downloads
· Encyclopedie
· Forums
· Fotoalbum
· Gezocht & Gevonden
· Je Account
· Journaal
· Links
· Nieuws inzenden
· Nuttige Info
· Onderwerpen
· Peilingen
· Privé-berichten
· Recensies
· Top 10
· Wat is valkerij?
· Weerbericht
· Zoeken
Google Search
Google
Weerbericht

Forum

vragen over kerkuil.
 Jagen Harris tarsel
 Vliegen buiten de bebouwde kom
 Jonge Otis Leucotis of boeboek wijfje gezocht
 Sint-Bavo viering - zondag 2 oktober 2016
 vraag valkeniershandschoen
 Kerkuil vraagjes
 Steenuiltje
 Het wondermiddel ?
 Arendbuizerd ingevangen

valkeniers.be Forums

Nieuwste foto's

IMG_2611_2.jpg

peregrinus000007.jpg

IMG_3068.jpg

img 6343.jpg

IMG_0251.JPG

Ga naar het fotoalbum
Wie is Online
Er zijn op dit moment, 27 gast(en) en 0 geregistreerde gebruiker(s) die online zijn.

U bent een gast. U kunt gratis een account aanvragen door hier te klikken
valkeniers.be: Forums

valkeniers.be :: Bekijk onderwerp - Vliegen buiten de bebouwde kom
Inloggen Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken
De portaalsite voor valkeniers en roofvogel-liefhebbers

valkeniers.be Forum Index -> Valkerij -> Vliegen buiten de bebouwde kom
Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
BerichtGeplaatst: Wo Okt 19, 2016 11:35 pm Reageer met quote
ewaldbraam
gebruiker

Hallo kan iemand mij hierbij helpen.

Vliegen buiten de bebouwde kom met mijn vogel is verboden klopt

Vliegen buiten de bebouwde op grond wat is verpacht maar waar aan door de eigenaar van de grond toestemming is gegeven aan de jagers om te jagen

vliegen met mijn vogel op bovenstaande grond met toestemming van de pachter is toegestaan omdat de pachter het recht heeft zelf ook jachtwild te bestrijden en daarvoor geen toestemming nodig heeft van de eigenaar van de grond mits hij dit doet zonder geweer.

Voor de duidelijkheid ik wil er niet echt gaan jagen alleen vliegen.

Ik heb dus toestemming van de boomkweker die de grond pacht echter de eigenaar heeft ook toestemming gegeven aan de jager zoals de jager tegen mij verteld maar kan hiervan niets aan mijn tonen en dreigt alleen met politie.

wat het beste te doen.

Jacht en Pacht
Veel is er onduidelijk over de positie van de pachter inzake jacht en wildschade. Bijgaande artikel kan daar meer inzicht in geven.
Veel verpachters behouden het jachtrecht aan zichzelf en heeft de pachter niet de jachtrechten op het gepachte. In veel gevallen gaat dat goed. Naast dat de jacht nuttig is, heeft het ook een recreatief element. Het nuttige wordt met het aangename verenigd. Veelal gaat dat ook in goede samenspraak met de pachter. Maar in een aantal gevallen is het niet tot tevredenheid. De jachthouder is soms moeilijk op het gepacht te krijgen als er schade ontstaat door wild. Want dat betekent soms bij nacht en ontij op je post staan om die schade te bestrijden. De vraag is dan: welke rechten heeft de grootgebruiker of pachter in zo’n geval?
Het staat de grondgebruiker vrij om aan meerdere personen toestemming te geven voor beheer van de wildstand en schadebestrijding. Hij hoeft hiervoor geen toestemming te verkrijgen van de jachthouder. Bij gebruik van geweer is wel een aaneengesloten jachtveld van 40 hectare een vereiste. Bij het bestrijden van wild met een ruime bestrijdingsmogelijk of landelijke vrijstelling als het konijn is het zelfs zo dat de grondgebruiker verantwoordelijk is voor de opgetreden schade en niet de jachthouder. De grondgebruiker kan immers zelf voorzien in bestrijding. Let wel, het is de grondgebruiker of pacht niet toegestaan om zomaar een partijtje te jagen met wat kornuiten. De jacht van of namens de grondgebruiker of pachter dient een relatie te hebben met de schade die optreed door het wild. Overleg met de jachthouder is vanzelfsprekend aanbevolen. Maar bij schadebestrijding heeft de landpachter meer rechten als hij of zij mogelijk beseft.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Do Okt 20, 2016 9:37 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Belangrijk te melden voor we kunnen antwoorden, gaat dit over Nederland of Vlaanderen?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Do Okt 20, 2016 6:48 pm Reageer met quote
Daniels
gebruiker

fantom schreef:
Belangrijk te melden voor we kunnen antwoorden, gaat dit over Nederland of Vlaanderen?

Of Wallonië Smile
BerichtGeplaatst: Vr Okt 21, 2016 9:18 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Daniels schreef:
Of Wallonië Smile

Of Brussels Hoofdstedelijk Gewest Wink
Maar hier ging ik niet van uit daar de vraag in het Nederlands werd gesteld.

Om toch al even te antwoorden, heel het "bebouwde-kom"-verhaal is enkel van toepassing in Nederland. Vlaanderen, Wallonië en Brussel hebben dit nergens beschreven.

Voor Vlaanderen, het eigendomsrecht geeft het jachtrecht. Dus de grondeigenaar heeft dit recht. Maar de eigenaar kan beslissen om dit uit te besteden, te pachten. Het pacht tot landbouwactiviteiten en het pacht tot jacht staan los van elkaar, dus de landbouwer die pacht voor economische reden (landbouwactiviteiten) heeft dus niet automatisch ook het pacht tot de jacht. Indien er (economische) schade is door overpopulatie van (overig) wild, is het diegene die het jachtrecht heeft die aangesproken zal worden, ofwel de grondeigenaar, ofwel de persoon die het jachtrecht heeft gepacht.

Let wel, kraaien, eksters, kauwen... zijn geen wild en vallen dus niet onder het jachtdecreet en zijn dus ook niet gebonden aan het jachtrecht. Dit wordt beschreven in het soortenbesluit (voor beschermde diersoorten).
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Vr Okt 21, 2016 10:38 am Reageer met quote
Daniels
gebruiker

In Wallonië heeft de grondeigenaar het recht om het perceel uit te besteden aan een of meerdere jagers. Als er niet exclusief jachtrecht vermeld is in de overeenkomst kan hij het perceel aan meerdere geven. In wallonie moet je wel een geldig jachtverlof hebben om met de roofvogel te jagen.
als voorbeeld heb ik de toestemming om mijn vogels te vliegen boven een jacht terrein van 30Ha. waarvan ik geen jachteigenaar ben. De jagers zijn hier niet gelukkig mee maar zo lang de vogel geen wild slaat is dit wettelijk in orde. Het kan ook dat de eigenaar het jachtrecht ook aan mij geeft maar dan moet ik een vergoeding betalen en dan mag de vogel wel wild slaan mits ik in orde ben met het jachtverlof en bij schade moet ik ook betalen.
Meestal ga ik naar de eigenaars en laat een geschreven document tekenen waar alles duidelijk op staat vermeld en ook dat dit document voor 9 jaar van toepassing is. Je kan hier ook een vrijstelling vragen om kraaien, eksters, verwilderde katten, vossen ... te bestrijden met de roofvogel op de jachtgebieden. Hier is het ook zo dat alleen de grond eigenaar kan toestemming geven en niet de boer dewelke de grond bewerkt (huurder).
In wallonie heb je maar 25Ha nodig in je jachtplan om te jagen in tegenstelling dat voor vlaanderen je 40 Ha moet hebben. Schade wel als er schade is moet de jachteigenaar deze betalen in uw geval de jager die er op zit. De jager heeft geen papieren dus een mondelinge overeenkomst zonder exlusiviteit, wel ga naar de eigenaar vraag een papier dat je er mag op vliegen en je bent save.
  valkeniers.be Forum Index -> Valkerij