Inloggen of Registreer
::  Startpagina  ::  Downloads  ::  Je Account  ::  Forums  ::
De Federatie
· Info
· Verenigingen
· Het Bestuur

· Nieuwsbrieven

· Wetgeving:
    ·  Soortenbesluit
    ·  Ringmaten Eu. vogels
    ·  Rapport dierenwelzijn
Modules
· Startpagina
· Archief Verhalen
· Beveel ons aan...
· Downloads
· Encyclopedie
· Forums
· Fotoalbum
· Gezocht & Gevonden
· Je Account
· Journaal
· Links
· Nieuws inzenden
· Nuttige Info
· Onderwerpen
· Peilingen
· Privé-berichten
· Recensies
· Top 10
· Wat is valkerij?
· Weerbericht
· Zoeken
Google Search
Google
Weerbericht

Forum

vragen over kerkuil.
 Jagen Harris tarsel
 Vliegen buiten de bebouwde kom
 Jonge Otis Leucotis of boeboek wijfje gezocht
 Sint-Bavo viering - zondag 2 oktober 2016
 vraag valkeniershandschoen
 Kerkuil vraagjes
 Steenuiltje
 Het wondermiddel ?
 Arendbuizerd ingevangen

valkeniers.be Forums

Nieuwste foto's

IMG_2611_2.jpg

peregrinus000007.jpg

IMG_3068.jpg

img 6343.jpg

IMG_0251.JPG

Ga naar het fotoalbum
Wie is Online
Er zijn op dit moment, 25 gast(en) en 0 geregistreerde gebruiker(s) die online zijn.

U bent een gast. U kunt gratis een account aanvragen door hier te klikken
valkeniers.be: Forums

valkeniers.be :: Bekijk onderwerp - Harissen samen vliegen
Inloggen Registreer FAQ Gebruikerslijst Zoeken
De portaalsite voor valkeniers en roofvogel-liefhebbers

valkeniers.be Forum Index -> Valkerij -> Harissen samen vliegen
Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Harissen samen vliegen
BerichtGeplaatst: Di Okt 07, 2008 10:49 pm Reageer met quote
blackdemon934
gebruiker

Hallo

Ik zit met een grote vraag en een groot probleem.
Ik heb een harris wijf en een harris tarsel.
Ze zijn ongeveer iets ouder dan een jaar.
Ik zou ze graag samen vliegen maar ik weet niet hoe ik
daar moet aan beginnen en ik durf het niet goed omdat ik
niet weet hoe ze gaan reageren.
Kan hier iemand mij uitleg over geven of mij hierbij helpen?

Groetjes
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Wo Okt 08, 2008 9:34 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Beste,

Dit hoeft geen groot probleem te zijn, maar je dient wel te beschikken over de nodige ervaring.

De harris (of woestijnbuizerd) onderscheidt zich van de andere dagroofvogels doordat hij in groep kan fungeren. Belangrijk hierbij is dat als je dit als valkenier/liefhebber wil verwenzelijken je goed moet weten hoe het gedrag van deze vogels verloopt. Wat zijn de regels, hoe gedragen de tarcels en de wijven zich bij het samenvliegen....

Best is om met iemand contact op te nemen met ervaring.
2 gouden regels, zorg dat alle vogels een goed appel hebben en maak zeker dat geen enkele vogel imprint is! Zoniet eindig je met problemen. Heb je 1 vogel die slecht vliegt, dan neemt deze de hele groep mee. Heb je een imprint, dan is de kans zeer groot dat deze de andere vogels zal aanvallen, met alle gevolgen van dien...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Do Okt 09, 2008 9:40 pm Reageer met quote
aspirantje
gebruiker

dit kan idd

wij vliegen altijd 3hh samen 2wijfkes en 1tarselke
de andere vliegen we alleen omdat hij imprint is en dominant
dus gaat hij de andere dikwijls aanvallen
we vliegen ze soms samen om het hem iets gewoon te maken aan de andere hh en dit begint te lukken
ik spreek wel dan zijn zijn we ook met 3 die de drie vogels vliegen
ik heb ook al enkele keer met 2hh samen gevlogen toen ik alleen was
maar zoals fantom zegt ervaring
je moet constant bezig zijn met de vogels kijken naar de ene direct naar de andre vanaf de ene weg is komt de andere al af

ik vlieg personelijk liever met 1vogel dan kun je zijn vluchten bewonderen en moet je niet naar een andre kijken
het is wel tof om ze enkele keer samen te vliegen maar moet je zeker eens proberen Wink

mvg dimi
BerichtGeplaatst: Vr Okt 10, 2008 5:59 pm Reageer met quote
Gamehawker
Valkeniers.be WebTeam

Inderdaad,

zoals fantom al zei een geod appel is een must. En een goed jachtgewicht! D.w.z dat je moet proberen om de focus op het wild te zetten in plaats van op de andere HH. Wat ook helpt is vanaf het beging even de vogels samen op de grond en laat ze zelf de rangorde maar bepalen. Let wel dat ze elkaar niet slaan om te kwetsen, dan moet je ingrijpen.
HH kunnen perfect samenvliegen maar je kan heel dominante hh hebben die geen andere verdragen. als je zo een vogel hebt, tart het geluk niet te lang en stop met samenvliegen, want vroeg of laat gaat het fout.
HH die perfect samnevliegen kunnen ook van de ene op de andere dag gaan vechten. Meestal naarmate dat ze ouder worden komt dit gedrag op.
Het zijn en blijven dieren, dus regels bestaan er niet voor samenvliegen. Gezond verstand, beoordeling en obsrevatie zijn de enige dingen die je kan doen bij samnevlucht. Dus ik zou zeggen probeer het, gaat het blijven in de gaten houden. Gaat het niet, geluk niet op de proef stellen en stoppen en alleen doorgaan.

Groeten jan
BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2008 4:26 pm Reageer met quote
pdejong
gebruiker

beste blackdemon934,
Ook ik vlieg twee hh tegelijk punt een
- twee tarsels bijde geen inprint en een verschil van een jaar in leeftijd.
- kijk heel goed wie de dominanste is, en geef deze vogel altijd voorrang in eten, hoogste zitpositie en eerste vlucht.
Dit zijn mijn bevindingen tijdens het vliegen, zorg er altijd voor dat er geen eten op de grond terecht komt in de buurt van de twee vogels dat is altijd vechten, dekt dit dus gelijk af mocht het gebeuren want ze zijn razend snel ook de minder dominanste en dan kun je er donder op zeggen dat de dominanste er op duikt.
Ik zelf heb de vogels een naam gegeven en op apel mogen ze daar voor komen komt de andre draai ik me om en vang meestal de andre op zo leren ze ook voedsel krijgen op naam en niet waarneer er een vuist de lucht in gaat.
eerste treining is dan ook aan de lijn tegenover elkaar in het midden gaan staan en om en om laten komen, je zult zien dat ze dat snel door hebben dat als ze hun naam horen dan pas komen ( de dominanste zal in het begin meer proberen te komen al wordt hij/zij niet geroepen)
wel de langelijn zo lang hebben dat ze elkaar niet kunnen raken.
Ook bij het op blok of sprenkel zetten van de vogels de dominanste eerst eten geven en zet daarbij de spenkels in het zicht en dicht bij elkaar.
Zo heb ik het gedaan en ben erg tevreden over.

http://nl.youtube.com/watch?v=r0mn6cAYM8U
bij dit filmpje hoor je Donder geroepen wordt en hij zal ook komen maar laat het uit zijn hoofd te landen.

bij dit filmpje zie je op de achtergrond de dominanste al in de lucht is op dit moment roep ik hem er dus ook bij (landing ziet er niet zo netjes uit maar ging allemaal wel goed al ziet dat er niet naar uit).

http://nl.youtube.com/watch?v=jz59TFHL_8U

zo ziet het er normaal uit.

gr Paul
BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2008 8:32 pm Reageer met quote
Daniels
gebruiker

Ik zelf vlieg ook 2 harrisen als ook mijn broer. (koppels)
Mijn ervaring is dat ze eerst beter voor een tijdje moeten samen zitten in een voliere waar ze vanzelf leren wie dominanter is. Ik train de vogels eerst in deze voliere en heb bekomen dat de ze beiden hun toer moeten afwachten. de tarsel komst zelfs op mijn schouder zitten en wacht geduldig tot ik het wijf weg laat vliegen.
Als ze los vliegen steek ik mijn hand niet te hoog en draai mijn rug naar de vogel dewelke niet hoeft te komen. Zo heeft hij geen aanleiding om naar het voedsel te komen. Opgepast bij roodstaarten is dit totaal anders en zelfs gevaarlijk in een voliere, eentje (wijf) gaat dan zeker als ze laag staan in gewicht voor je aangezicht !
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 8:25 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Roodstaarten zijn inderdaad een totaal andere soort. Maar toch een opmerking hierover. Roodstaarten die je willen "aanvallen" (lees liever verdrijven) in de voliere is om hun territorium, niet omwille van het gewicht. Indien door een lager gewicht een roodstaart het voor je gezicht heeft gemunt, dan scheelt er wel meer en zou ik toch best te raden moeten gaan bij jezelf of de kweker.

Waarom gaat een vogel een aanval lanceren naar jou, als mens? Jij bent te groot als prooi. Het kost de vogel dus energie, zonder dat hij er energie (lees prooi) voor terugkrijgt. Tenzij natuurlijk dat de vogel op jou is imgeprint als voedselleverancier of als soortgenoot.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 9:47 am Reageer met quote
pdejong
gebruiker

Beste Daniels,
Even voor een duidelijk beeld, heb jij het koppel los in de voliere en dan breng je ze terug naar vlieg (jacht)gewicht tewijl ze los zijn?
om vervolgens los in de voliere ze te treinen?

persoonlijk vind ik dit nogal riskant gezien dat het bij een koppel konijnen uilen mis ging en het wijf de man opat vandaar(trouwens geen vogels van mij).
gr Paul.
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 11:42 am Reageer met quote
Daniels
gebruiker

[quote="pdejong"]Beste Daniels,
Even voor een duidelijk beeld, heb jij het koppel los in de voliere en dan breng je ze terug naar vlieg (jacht)gewicht tewijl ze los zijn?
om vervolgens los in de voliere ze te treinen?

Klopt ik train ze eerst afzonderlijk en daarna op bijna vol gewicht in volière samen.
Daarna zet ik gewicht langzaam omlaag op goed vlieggewicht (geen jacht gewicht). Begrijp me niet verkeerd dit is om ze juist te laten wennen en om samen te laten vliegen. Ik heb zelf meegemaakt dat er 4 tot 6 harissen samen vlogen, in het wild is dit ook het geval. Zoals ik vertelde met de roodstaarten is dit niet altijd het geval ook bij andere soorten zoals je uiltjes. Al mijn koppel uilen krijgen de volle bak als ze samen zitten.
En ook is het normaal dat wanneer een vogel moet vliegen het best op de blok gehouden wordt. Zoals gezegd train ik wel de vogels eerst in een grote volière en mogen ze ook steeds los vliegen, hierdoor krijgen ze sneller spieren en verliezen ze ook gewicht en kan je al zeker zien hoe goed ze op appel staat.
Ook roodstaart maar eens deze na een paar weken zich iets te goed thuis voelt dan gaat hij op blok of in een andere volière zodoende hij niet te snel territorium opbouwt. Ik heb een tarsel dewelke al 2 jaar in dezelfde volière los zit en mij nooit heeft aangevallen maar een wijf is wat anders Twisted Evil
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2008 11:50 am Reageer met quote
pdejong
gebruiker

bedankt Daniels
BerichtGeplaatst: Ma Dec 26, 2016 3:53 pm Reageer met quote
torenvalkje
gebruiker

Beste allemaal

Ik jaag sinds een jaar of 10 met een sociaal imprint Harris tarsel. We hebben steeds samen gejaagd met andere harsen. Sinds een jaar of 5 heb ik er een full imprint Harris wijf bij. Ook dit ging steeds goed tijdens het jagen. Sinds dit jaar begon mijn tarsel het wijf aan te vallen en deze liet zich steeds doen en op een gegeven moment is dit gestopt.

Vandaag eens gewoon met het vliegen samen gevlogen en dit ging heel goed in het begin. Ze kwamen om en om zonder problemen. Op gegeven moment zit het wijf op de hand en wil de tarsel haar slaan en toen is de agressie begonnen. 2 maal in elkaar gehangen en dan maar gestopt.

Tweede situarie:

Sinds dit jaar jaag ik met diezelfde 2 vogels samen met 3 andere harsen. 5 in totaal dus vanuit de bomen. Tot vorige week ging dit super maar ineens begint mijn wijf dominantie te vertonen tov een ander wijf (niet slaan maar gewon ernaartoe en roepen) maar deze laat zich niet doen en dqn hangen ze ook weer in elkaar.

Best vervelend maar weet iemand wat hier verkeerd loopt, zou jammer zijn als.ze niet meer samen kunne vliegen

Ik hoor het wel

Groetjes
BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2017 10:48 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

torenvalkje schreef:
Sinds dit jaar begon mijn tarsel het wijf aan te vallen en deze liet zich steeds doen en op een gegeven moment is dit gestopt.

Tweede situarie:

Tot vorige week ging dit super maar ineens begint mijn wijf dominantie te vertonen tov een ander wijf (niet slaan maar gewon ernaartoe en roepen) maar deze laat zich niet doen en dqn hangen ze ook weer in elkaar.

Best vervelend maar weet iemand wat hier verkeerd loopt, zou jammer zijn als.ze niet meer samen kunne vliegen

Roofvogels zijn geen sociale (kudde-)dieren. Het zijn en blijven opportunisten die steeds de beste situatie voor zichzelf proberen uit te spelen om te overleven. Woestijnbuizerds zijn hier geen uitzondering op. Echter heeft de barre omgeving (droge woestijnen) hen ertoe laten evolueren om toch een vorm van samenwerking te starten. Dit zijn "bendes" die samen de krachten bundelen om zo makkelijker een prooi te kunnen slaan en zo dus ook de overlevingskansen te vergroten. Maar deze houding stopt ook wanneer een individuele vogel hier meer nadeel dan wel voordeel uit ervaart. Dus ga er nooit zomaar van uit dat woestijnbuizerds per definitie "samenwerken".

Ook als er een prooi wordt gevangen is het weer individuele actie troef. De sterkste vogel bedient zich eerst. Maar als een andere vogel hier niet akkoord mee is en de krachtmeting wil aangaan, dan zal dit ook gebeuren. Daarom dat ik er ook geen voorstander van ben om vb. jonge tarsels samen met ervaren wijven te laten jagen. De tarsels worden door de wijven overbluft en zullen weinig tot geen kansen zelf benutten.

Wat nog een probleem is, als je woestijnbuizerds gaat imprinten (door de mens grootbrengen) zullen de vogels andere soortgenoten niet meer als soortgenoot ervaren, maar eerder de mens zal dan gezien worden als soortgenoot. Dit maakt dat men vroeg of laat die "vreemde indringer" zal willen verjagen tijdens de jacht, desnoods met geweld. In het begin kan dit misschien allemaal nog lukken, tot de vogel zelfvertrouwen heeft opgebouwd en zich meester voelt over de situatie. Dat is het moment dat deze zal toeslaan.

Wat ook een rol speelt is dat iedere vogel "zijn ding" moet kunnen doen. Als je met 5 vogels samen vliegt, dan zullen er steeds zijn die figuurlijk vingers draaien en al dan niet verplicht worden, door de dominante individuen, om toe te kijken. Dit creëert bij de vogels frustratie en deze zal vroeg of laat tot problemen resulteren, met gevechten tot gevolg.
BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2017 10:20 am Reageer met quote
Daniels
gebruiker

Het is inderdaad altijd een risico dewelke je kan proberen in te dijken.
Je ziet genoeg filmpjes waar de harissen samen jagen zeker van uit Amerika en Spanje.
Ikzelf jaag samen met verschillende vogels maar dan niet vanuit de bomen dus van op de vuist en soms vertrekken ze wel samen achter de prooi en slaan ze deze ook samen. We zijn er ook snel bij om ze eraf te nemen.
Het is al voor gevallen dat een Harris zo op de prooi zit naast een roodstaart, havik of chilli arend zonder enig erg.
Indien je voor lange tijd wil jagen vanuit de bomen met de harissen is het beter ze samen te zetten in een voliere, daar wordt de rangorde opgebouwd en is het risico veel minder.
Ook tijdens de jacht als ze samen een konijn slaan dan laat je de dominante erop zitten en neem je de andere er af maar beloon je hem als eerste de andere kan dan al wat plukken en heeft geen last van concurrentie. Je kan ze ook scheiden met de handschoen ertussen te houden en ze beiden van de prooi laten eten, eens ze beginnen te eten zijn ze rustiger en bekomen van de inspanning.
Agressie kan ook beinvloed worden door dat ze niet in dezelfde conditie staan en/of het verkeerde jachtgewicht hebben. Het jagen in groep wordt ook meestal gecoordineerd door de meest ervaren vogel en soms maken ze dit ook duidelijk.
BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2017 9:42 am Reageer met quote
fantom
Valkeniers.be WebTeam

Daniels schreef:
Je ziet genoeg filmpjes waar de harissen samen jagen zeker van uit Amerika en Spanje.

Klopt, maar ze laten natuurlijk altijd de "goede" filmpjes zien hé Wink
BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2017 10:13 am Reageer met quote
Daniels
gebruiker

fantom schreef:
Daniels schreef:

Klopt, maar ze laten natuurlijk altijd de "goede" filmpjes zien hé Wink

Absoluut zo slim zijn ze wel om sommige onderdelen eruit te knippen Very Happy
Harissen samen vliegen
  valkeniers.be Forum Index -> Valkerij